Sentence alignment for gv-bul-20150127-3514.xml (html) - gv-ell-20150329-27180.xml (html)

#bulell
1Пет въпроса, които имат значение за Момичетата-активисти от КиргизстанΠέντε ζητήματα που έχουν σημασία για τις ακτιβίστριες της Κιργιζίας
2Снимки, изобразяващи солидарност с жените, пострадали от насилие.Εικόνες που δείχνουν αλληλλεγγύη με τις γυναίκες που έχουν πληγεί από τη βία.
3Снимка: Devochki-AktivistiΦωτογραφία: Devochki-Aktivisti, Κιργιστάν.
4Киргизските Момичета-активисти (Devochki-Aktivisti) са момичета на възраст между 13 и 17 години, които се борят за равенство, справедливост и разнообразие в едни трудни за правата на жените условия.Οι Devochki-Activistki του Κιργιζιστάν (Κορίτσια-Ακτιβίστριες) είναι κορίτσια ηλικίας μεταξύ 13 και 17 χρονών που αγωνίζονται για την ισότητα, τη δικαιοσύνη και την ποικιλομορφία σε ένα δύσκολο περιβάλλον για τα δικαιώματα των κοριτσιών.
5Един от ключовите елементи на проекта им е блог, в който групата публикува писма от момичета, живеещи в райони на Киргизстан, където патриархалната култура надделява.Ένα από τα βασικά στοιχεία του έργου τους είναι ένα blog, στο οποίο η ομάδα δημοσιεύει επιστολές από τα κορίτσια που ζουν σε περιοχές της Κιργιζίας, όπου η κουλτούρα της πατριαρχίας τείνει να επικρατήσει.
6В допълнение към блога, Момичета-активисти също изразяват волята си да участват на равни начала в киргизското общество чрез изкуство, поезия, музика.Εκτός από το blog, οι Devochki-Activistki εκφράζουν επίσης τη βούλησή τους να συμμετέχουν επί ίσοις όροις στην κοινωνία της Κιργιζίας μέσα από την τέχνη, την ποίηση, τη μουσική.
7Те насърчават младите да се включват към движението HeForShe за равенство между половете, и да се борят за равен достъп както на момчетата, така и на момичетата до образованието, спорта, и здравеопазването.Ενθαρρύνουν τους νέους να ασχοληθούν με την κίνηση HeForShe για την ισότητα των φύλων και να κάνουν τα δικαιώματα εκπαίδευσης, αθλητισμού, υγείας και άλλες ευκαιρίες εξίσου ανοιχτές για τα κορίτσια και τα αγόρια.
8Тази седмица Глобални гласове седнаха на разговор с Аишола Аисаева (17) и узнаха кои са проблемите, които мотивират Момичетата-активисти да продължават да вършат своята работа в страната.Αυτή την εβδομάδα το Global Voices μίλησε με την Aishoola Aisaeva (17 ετών) και έμαθε για τα θέματα που κινητοποιούν τις Devochki-Aktivistki να επιτελέσουν το έργο τους στη χώρα.
9“Хората смятат, че феминизмът е омраза към мъжете.«Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ο φεμινισμός είναι μάλλον να μισούν τους άνδρες,” λέει η Aisaeva.
10”, казва Аисаева, “А всъщност е противопоставяне на насилието.”“Αλλά είναι μάλλον το να αντιτίθεσαι στην βία”.
11Въпрос 1: ОбразованиеΘέμα 1: Εκπαίδευση
12Аишола Аисаева: Образованието е важен въпрос в Киргизстан, особенно за момичета.Aishoola Aisaeva: Η εκπαίδευση είναι ένα σημαντικό ζήτημα στην Κιργιζία, ειδικά για τα κορίτσια.
13След провеждането на младежките ни лагери през 2013 г., започнахме да повдигаме този въпрос и по време на форуми, и стигнахме до заключението, че родителите предпочитат да подкрепят синовете си, пред дъщерите си, когато става въпрос за образование.Έχοντας οργανώσει νεανικές κατασκηνώσεις το 2013, ξεκινήσαμε να θέτουμε αυτό το ερώτημα σε φόρουμ και καταλάβαμε τελικώς ότι οι γονείς προτιμούν να υποστηρίξουν τους γιους παρά τις κόρες, όταν πρόκειται για την εκπαίδευση.
14Училищата използват остарели, патриархални книги, повечето писани от мъже, които ни учат само за ролята на мъжете в киргизската история и общество, и игнорират жените и техната физиология.Τα σχολεία χρησιμοποιούν ξεπερασμένες μεθόδους, πατριαρχικά εγχειρίδια, ως επί το πλείστον συνταγμένα από άνδρες, που μόνο διδάσκουν για το ρόλο των ανδρών στην ιστορία και την κοινωνία της Κιργιζίας και αγνοούν τις γυναίκες και τα σώματά τους.
15Следващият абзац е цитат от писмо на момиче, което живее в област Чуи, около столицата Бишкек:Το παρακάτω είναι ένα απόσπασμα από μια επιστολή που γράφτηκε προς εμάς από ένα κορίτσι που ζει στην επαρχία Chui γύρω από την πρωτεύουσα, Μπισκέκ:
16Никога не излизам от вкъщи след училище.Ποτέ δεν φεύγω από το σπίτι μου μετά το σχολείο.
17И не виждам нищо ново, всеки ден е един и същ: планини от мръсни чинии, чистене, пране и гледане на по-малките деца.Και δεν βλέπω τίποτα νέο, κάθε μέρα είναι η ίδια: ένα βουνό από άπλυτα πιάτα, καθαριότητα, πλύσιμο, φροντίδα των παιδιών.
18Изтощавам се и след това нямам енергия да си напиша домашните - J - 16 години.”Στην συνέχεια, εξαντλημένη, δεν έχω την ενέργεια να κάνω τα μαθήματά μου - J, 16 ετών.
19За съжаление не всяко момиче в Киргизстан получава знанията, който са и нужни.Δυστυχώς, δεν λαμβάνει κάθε κορίτσι στην Κιργιζία τη γνώση που χρειάζεται.
20Някои ходят на училище, други не.Κάποιο πηγαίνει στο σχολείο, κάποιο δεν πάει.
21Използваме изкуство и графити и оргазнизираме прожекции, за да споделим опита си с други тинейджъри.Χρησιμοποιούμε τέχνη και γκράφιτι και οργανώνουμε προβολές ταινιών για να μοιραστούμε την εμπειρία και με άλλους εφήβους.
22В нашия блог се публикува информация за известни жени учени, изследователи и политици.Στο blog μας δημοσιεύουμε πληροφορίες σχετικά με διάσημες γυναίκες επιστήμονες, εξερευνήτριες και πολιτικούς.
23Бихме искали да вдъхновим други момичета, показвайки им че жените могат да изучават наука и да участват в политиката.Θέλουμε να εμπνεύσουμε άλλα κορίτσια δείχνοντάς τους ότι οι γυναίκες μπορούν να σπουδάσουν επιστήμες και να εμπλακούν στην πολιτική.
24Жените могат да играят роля в бъдещето на нашата страна. Ние просто трябва да насърчим повече момичета да се образоват и съответно да се включат в обществения живот.Οι γυναίκες μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο στο μέλλον της χώρας μας, εμείς απλά πρέπει να ενθαρρύνουμε περισσότερα κορίτσια να εκπαιδευτούν και να συμμετάσχουν.
25Въпрос 2: РазнообразиеΘέμα 2: Διαφορετικότητα
26АА: Ние всички сме различни.AA: Είμαστε όλες διαφορετικές.
27Ние идваме от различни училища, населени места и възрастови групи.Είμαστε από διαφορετικά σχολεία, χωριά και τις ηλικιακές ομάδες.
28Когато започнахме да събираме сами истории, разбрахме колко сме различни и колко различни са нашите истории и живота на всяка една от нас, но всички ние се нуждаем от място, където можем да бъдем разбрани и подкрепени.Όταν αρχίσαμε να συλλέγουμε οι ίδιες τις ιστορίες, καταλάβαμε πόσο διαφορετικές είμαστε και πόσο διαφορετικές είναι οι ιστορίες και οι ζωές μας, αλλά όλοι χρειαζόμαστε ένα μέρος όπου μπορούμε να καταλάβουμε ο ένας τον άλλο και όπου μπορούμε να λάβουμε υποστήριξη:
29“Учих на село (не мога да кажа точно в кое).Σπούδασα στο χωριό (Δεν μπορώ να πω πού ακριβώς έζησα).
30Леля е много добра и вежлива, както и нейната дъщеря.Η θεία μου είναι πολύ καλή και ευγενική, και η κόρη της το ίδιο.
31Но най-ужасното нещо е, че постоянно бях подложена на сексуален тормоз, физическо и психическо насилие от синовете й и от чичо ми.Αλλά το πιο φοβερό πράγμα είναι ότι συνεχώς είχα σεξουαλική παρενόχληση, σωματική και ψυχολογική βία, από τους γιους της και τον θείο μου.
32Те казваха, че правят всичко това, защото съм момиче.Είπαν ότι το έκαναν αυτό, επειδή ήμουν κορίτσι.
33Плачех всеки ден, защото не можех да направя нищо, никой нямаше да ми повярва.Έκλαιγα κάθε μέρα, γιατί δεν μπορούσα να κάνω τίποτα γι' αυτό, κανείς δεν θα με πίστευε.
34Това беше моето детство.Αυτή ήταν η παιδική μου ηλικία.
35Тогава исках да се самоубия. А.,Εκείνο τον καιρό, ήθελα να αυτοκτονήσω - А.,
3616 години.16 ετών.
37Въпрос 3: ЗдравеопазванеΘέμα 3: Υγεία
38АА: “Ние също говорим за репродуктивно здраве, защото е важно за нас да знаем здравните си права.AA: Επίσης προωθούμε την Αναπαραγωγική Υγεία, γιατί είναι πολύ σημαντικό για εμάς να γνωρίζουμε για τα δικαιώματά μας στην υγεία.
39Този въпрос е винаги повдиган на лагери, конференции и срещи, искаме момичетата да знаят повече за това и да вземат решения самостоятелно по въпроси, касаещи техите собствени тела.”Αυτό το θέμα είναι πάντα ευαίσθητο στις κατασκηνώσεις, τα συνέδρια και τις συναντήσεις μας, θέλουμε τα κορίτσια να μάθουν περισσότερα γι' αυτό και να παίρνουν τις αποφάσεις που αφορούν τα δικά τους σώματα από μόνες τους.
40Достатъчно съм голяма, за да вземам решения за собственото си тяло.Είμαι ήδη αρκετά μεγάλη για να αποφασίσω τι να κάνω με το σώμα μου.
41Казано с други думи - то е моя собственост.Δηλαδή - είναι ιδιοκτησία μου.
42Но защо тогава всеки решава вместо мен какво да облека, какво да правя и какво да не правя със собственното си тяло?!Αλλά το γιατί ο καθένας αποφασίζει για μένα, πώς να με ντύσει και τι πρέπει να κάνω και τι να μην κάνω με το σώμα μου;!
43Бих искала да оформя веждите си и да пострижа косата си.Θέλω να φτιάξω τα φρύδια μου και να κόψω τα μαλλιά μου.
44Но по-големите ми братя не ми дават тази възможност. ” - J., 15 години.”Αλλά οι μεγαλύτεροι αδελφοί μου δεν μου επιτρέπουν να έχω αυτή την ευκαιρία - Ι, 15 ετών.
45Въпрос 4: Дайте ни думатаΘέμα 4: Ενσωμάτωση σε ομάδα
46АА: “Веднъж бяхме на форум, дискутиращ насилието над жени, но стояхме в дъното на стаята, въпреки че въпросите бяха свързани с момичетата тинейджъри.AA: Κάποτε παρακολουθήσαμε ένα φόρουμ σχετικά με τη βία κατά των γυναικών, αλλά καθόμαστε στο πίσω μέρος της αίθουσας, παρά το γεγονός ότι το θέμα συνδεόταν με τα προβλήματα των νεαρών κοριτσιών.
47Всички останали участници във форума бяха възрастни, но дискутираха въпроси, свързани с тинейджърите.Όλοι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες ήταν ενήλικες, αλλά συζητούσαν ερωτήματα που αφορούσαν έφηβες.
48Когато получихме възможност да говорим, помолихме всички да се огледат наоколо и да кажат защо ние самите не получихме правото да дискутираме нашите проблеми.Όταν είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε, τους ζητήσαμε να κοιτάξουν γύρω τους και να απαντήσουν γιατί δεν είμαστε αυτές που συζητάνε τα προβλήματά μας.
49Включиха ни в листата, но въпреки това не взеха под сериозно внимание това което казваме.”Μας συμπεριέλαβαν στον κατάλογο, αλλά δεν παίρνουν στα σοβαρά όσα λέμε.
50Това е проблем.Αυτό είναι ένα πρόβλημα.
51В обществото ни не можем да говорим сами за себе си, това е така, защото никой не ни пита на първо място.Στην κοινωνία πιστεύουμε ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για τους εαυτούς μας, αλλά αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι κανείς δεν σκέφτεται να μας ρωτήσει πρώτα εμάς για τα γεγονότα.
52Въпрос 5: РавенствоΘέμα 5: Ισότητα
53АА: “Една от най-важните точки за Момичетата-активисти в Киргизстан, това е равенството.AA: Ένας από τους κύριους στόχους των Κοριτσιών-Ακτιβιστριών της Κιργιζίας είναι η ισότητα.
54Равенството между половете засяга всички и ние бихме искали момичета и момчета да помагат за това и да го промотират заедно.Η ισότητα των φύλων αφορά όλους και θέλουμε τα κορίτσια και τα αγόρια να συμβάλλουν σε αυτό και να την προωθήσουν από κοινού.
55До нас достигат истории за момичета, които са подложени на неравенство и дискриминация.Λαμβάνουμε ιστορίες από κορίτσια, τα οποία βρίσκονται αντιμέτωπα με ανισότητα και διακρίσεις.
56Момичетата казват, че не могат да правят това, което искат, защото не са момчета и че обществото им е наложило тези стереотипи още от самото им детство.Τα κορίτσια μας λένε ότι δεν μπορούν να κάνουν τα πράγματα που θέλουν να κάνουν, επειδή δεν είναι αγόρια και η κοινωνία έχει χτίσει αυτά τα στερεότυπα επάνω τους από την παιδική ηλικία.
57Следващият абзац е от писмо, изпратено ни от момиче, което е искало да изпълнява Епоса на Манас, традиционен киргизстански епос, който разказва историята на митичен цар воин:Το ακόλουθο απόσπασμα είναι από μια επιστολή που μας έστειλε ένα κορίτσι που ήθελε να τραγουδήσει το Έπος του Manas [en], ένα παραδοσιακό έπος της Κιργιζίας, που αφηγείται την ιστορία της ζωής ενός μυθικού πολεμιστή βασιλιά :
58Бях Манаши момиче (някой, който разказва Епоса на Манас) от както бях на 3 години.Είμαι ένα κορίτσι Manaschi (αφηγήτρια του Έπους του Manas) από τότε που ήμουν 3 ετών. Όταν ήμουν παιδί, όλοι πίστευαν ότι ήμουν πολύ καλή - θεωρούσαν όλα τα παιδιά ίσα.
59Когато бях малка, всички смятаха, че това е чудесно - смятаха децата за равни.Αλλά εγώ μεγάλωσα, και διαπίστωσα ότι το να είσαι ένα μεγαλύτερο κορίτσι είναι πολύ πιο δύσκολο.
60Когато станах на 9, всички започнаха да ми казват какви стереотипи трябва да следвам.Ξεκινώντας απ' όταν ήμουν 9 χρονών, όλοι άρχισαν να μου λένε τα στερεότυπα που έπρεπε να ακολουθήσω.
61Тогава моето любимо занимание - разказване на истории - приключи за известно време.Και έτσι η αγαπημένη μου άσκηση - αφήγηση - σταμάτησε για λίγο.
62Вече съм се примирила с факта, че съм момиче. - К.Είχα ήδη παραιτηθεί από το γεγονός και μόνο ότι ήμουν κορίτσι - К.,
63,13 години.”13 ετών.