# | ell | fil |
---|
1 | Γκράφιτι και αστική τέχνη στη Λατινική Αμερική: Στο Internet και στους δρόμους | Graffiti at Sining Panglungsod ng Latinong Amerika: Sa Internet at sa mga Lansangan |
2 | Τον Ιανουάριο του 2010, η συνεργάτιδα του Global Voices Issa Villarreal αφιέρωσε τρία άρθρα στην αστική τέχνη και τα γκράφιτι στη Λατινική Αμερική με τίτλο “Γκράφιτι και αστική τέχνη: Φωνές από τους δρόμους της Λατινικής Αμερικής” (I, II, και III). | Noong Enero 2010, isinulat ni Issa Villarreal [en], kontributor sa Global Voices, ang isang ulat-serye hinggil sa paglaganap ng sining at graffiti sa maraming lungsod at bayan, na may pamagat na “Graffiti and Urban Art: Voices from Latin American Streets” [Graffiti at Sining sa mga Lungsod at Bayan: Boses ng mga Lansangan sa Latinong Amerika] (I, II, and III [en]). |
3 | Έκτοτε, οι bloggers εξακολουθούν να καλύπτουν αυτή την εναλλακτική μορφή τέχνης, η οποία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στην περιοχή. | Magmula noon, padami ng padami ang mga blogger na nagsusulat tungkol sa naturang alternatibong sining na patuloy na tinatangkilik sa buong rehiyon. |
4 | Η Βολιβιανή blogger Patricia Vargas (@arquitecta [es] στο Twitter) επισκέφθηκε την Χιλή νωρίτερα μέσα στη χρονιά και έγινε μάρτυρας του ζωντανού κινήματος αστικής τέχνης στη χώρα. | Kamakailan, binisita ng taga-Bolivia na si Patricia Vargas (@arquitecta [es] sa Twitter) ang bansang Chile at nasaksihan niya mismo ang masiglang kilusan ng sining panglungsod sa bansa. |
5 | Μοιράζεται εικόνες και τις σκέψεις της σε ένα post για το blog Bitácora Salinasanchez [es]: | Ibinahagi niya ang ilang litrato at ang kanyang mga natutunan sa isang artikulo para sa blog na Bitácora Salinasanchez [es]: |
6 | Στη Χιλή, η σύγχρονη αστική τέχνη έχει βρει μια γκαλερί “ανοιχτή σε όλους”, χάρη στην οποία μεγάλα έργα εκτίθενται σε διάφορες πόλεις και δημόσιους χώρους. | Sa Chile, natagpuan ng kontemporaryong sining panglungsod ang kanyang kanlungan sa isang malaking galeriya na “bukas para sa lahat”, kung saan makikita ang mga magagandang likha sa iba't ibang siyudad at mga pampublikong lugar. |
7 | Σύμφωνα με τον Hervé Chadnés, υπεύθυνο διαχείρισης σύγχρονης τέχνης, το γκράφιτι είναι πολύ δημοφιλές στη Χιλή χάρη στα ισχυρά κινήματα διαμαρτυρίας που βρήκαν στους τοίχους ένα μέρος για να εκφραστούν. | Ayon kay Hervé Chadnés, isang tagapangalaga ng mga kontemporaryong sining, tinatangkilik ang graffiti sa Chile dahil naging tampulan ng mga reklamo ng mga kilusa ang mga dingding at pader. |
8 | Η Πατρίσια προβάλλει πολλές σημαντικές γωνιές αστικής τέχνης στο Σαντιάγο, όπως η γειτονιά Μπελαβίστα: Bellavista, Σαντιάγο, Χιλή. | Tinukoy ni Patricia ang ilang mahahalagang sentro ng sining panglungsod sa siyudad ng Santiago, gaya ng Barrio Bellavista [en]: |
9 | Φωτογραφία της Patricia Vargas. | Bellavista, Santiago, Chile. |
10 | Χρήση κατόπιν άδειας. | Litratong kuha ni Patricia Vargas. |
11 | Bellavista, Σαντιάγο, Χιλή. Φωτογραφία της Patricia Vargas. | May pahintulot sa paggamit sa artikulong ito. |
12 | Χρήση κατόπιν άδειας. Μοιράζεται επίσης εικόνες αστικής τέχνης από το Βαλπαραΐσο στις χιλιανές ακτές: | Ginawa rin niyang halimbawa ang sining panglungsod sa bayan ng Valparaíso, na matatagpuan sa may tabing dagat: |
13 | Βαλπαραΐσο, μια πόλη-λιμάνι μοναδικής αρχιτεκτονικής, με τοπογραφία γεμάτη εκπλήξεις όπου η κληρονομιά και η εγκατάλειψη διαμορφώνουν ένα μοναδικό στοιχείο αστικής τέχνης, καθιστώντας την διεθνή γκαλερί. Είναι η Μέκκα του γκράφιτι, όπου ντόπιοι και ξένοι καλλιτέχνες έχουν εκμεταλλευτεί τις πιο απρόσμενες γωνιές. | Ang Valparaíso, daungan ng mga barko at lungsod na may katangi-tanging arkitektura, puno ng nakakagulat na topograpiya, kung saan ang mga pamana nito at ang naging kapabayaan ay nagsilbing hakbang upang umusbong ang pandaigdigang sining pangkalye doon, ito ang Mecca ng graffiti, at kung saan bawat sulok ay may iniwang likha ang mga alagad ng sining, mapalokal man o dayuhan. |
14 | Το Βαλπαραΐσο αποτελεί ένα παιχνίδι οπτικών αισθήσεων που σου χαρίζει πλούσιες εικόνες διαφορετικής αισθητικής που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα: από πολιτικά συνθήματα έως την πανκ, ακόμα και το χιούμορ. | Nilalaro ng Valparaiso ang inyong paningin at hinihikayat ka sa mga makabago at kakaibang kagandahan, gaya ng mga panawagang pulitikal, likhang punkista, at mga nagpapatawa. |
15 | Valparaíso, Χιλή. | Valparaíso, Chile. |
16 | Φωτογραφία της Patricia Vargas. Χρήση κατόπιν άδειας. | Litratong kuha ni Patricia Vargas, ginamit ng may permiso |
17 | Ο Juan Arellano, συντάκτης του Spanish Lingua του Global Voices Online, πρόσφατα έγραψε στο blog του [es] για τα γκράφιτι στην πόλη Ικίτος του Περού, στα τροπικά δάση του Αμαζονίου. | Kamakailan nakapagsulat naman si Juan Arellano [en], ang Patnugot ng Lingua para sa Global Voices Espanyol, sa kanyang sariling blog [es] patungkol sa mga graffiti na matatagpuan sa Iquitos, Peru [en], sa gitna ng mga kagubatan ng Amazon. |
18 | Ο Χουάν εξηγεί ότι γενικά το Περού δεν είναι φιλικό προς τα γκράφιτι. Οι αρχές ή οι ιδιοκτήτες των τοίχων φροντίζουν να τα εξαφανίσουν γρήγορα. | Paliwanag ni Juan, hindi maganda ang tingin ng pamahalaang Peru sa graffiti, sa pangkalahatan; madalas binabaklas o ibinubura ng otoridad o ng may-ari ang mga ganitong klase ng larawan. |
19 | Για αυτόν το λόγο εξεπλάγη όταν είδε κάποια άθικτα γκράφιτι στο Ικίτος κατά τη διάρκεια της τελευταίας του επίσκεψης εκεί. | Kaya laking gulat niya nang makakita ng maraming graffiti sa bayan ng Iquitos sa kanyang pagbisita doon. |
20 | Αστική τέχνη στο Ικίτος, Περού. | Sining panglungsod sa Iquitos, Peru. |
21 | Φωτογραφία του Juan Arellano | Larawang mula kay Juan Arellano |
22 | Ικίτος, Περού. | Iquitos, Peru. |
23 | Αστική τέχνη από τον Sose. | Sining panglungsod na gawa ni Sose. |
24 | Φωτογραφία του Juan Arellano | Litratong kuha ni Juan Arellano |
25 | Στο ίδιο post, ο Χουάν μοιράζεται την ιστορία του Sose, ενός νεαρού καλλιτέχνη αστικής τέχνης. | Sa kanyang ulat, isinalaysay ni Juan ang kuwento ni Sose [en], isang binatang alagad ng sining. |
26 | Η ιστορία του αντικατοπτρίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλοί καλλιτέχνες αστικής τέχνης στην περιοχή: | Ang istorya ni Sose ay isang halimbawa ng mga hamon na kinakaharap ng larangan ng kontemporaryong sining sa rehiyon: |
27 | Ο Ζοζέ πρωταγωνίστησε πρόσφατα σε ένα καθόλου κολακευτικό συμβάν: ενώ ζωγράφιζε έναν τοίχο σε έναν από τους δρόμους του Ικίτος, χτυπήθηκε και συνελήφθη [es] σαν εγκληματίας από υπαλλήλους της δημοτικής αστυνομίας οι οποίοι τον οδήγησαν στο αστυνομικό τμήμα, αφαιρώντας του επίσης τα σπρέυ και τα σχέδιά του. | Gumanap na bida si Sose sa isang nakakahiyang kaganapan kamakailan: habang tinatapos ang isang mural sa isang kalye sa Iquitos, ginulpi at dinakip si Sose [es] ng pulisya at dinala sa kanilang himpilan bilang isang kriminal, tangay ang mga lata ng ‘spray' at mga guhit. |
28 | Μετά από αυτό το συμβάν, ο Υπεύθυνος πολιτισμού εξέφρασε [es] τον προβληματισμό του για την υπερβολική βία που ασκήθηκε στο Ζοζέ και ζήτησε κατανόηση από τις δημοτικές αρχές, καθώς αυτοί οι καλλιτέχνες κάνουν την πόλη ομορφότερη. | Nang mabalitaan ang pangyayari, nagbigay ng pahayag [es] ang Direktor ng Kultura ng Rehiyon tungkol sa paggamit ng marahas na pamamaraan kay Sose at nanawagan sa mga pulis na pahalagahan ang mga kontribusyon ng mga alagad ng sining sa pagpapaganda sa siyudad. |
29 | Ο Χουάν υπογραμμίζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο το γκράφιτι χρησιμοποιείται ως μέσο διαμαρτυρίας σε αυτή τη φωτογραφία: | Ang graffiti ay isang uri din ng pagpoprotesta, gaya na lamang ng litratong ito na kuha ni Juan: |
30 | “Το Ικίτος ουρλιάζει για νερό”. | "Dagundong ng tubig sa Iquitos". |
31 | Φωτογραφία του Juan Arellano | Litratong kuha ni Juan Arellano |
32 | Στο Facebook μπορούμε να βρούμε πολλές σελίδες αφιερωμένες στην αστική τέχνη στη Λατινική Αμερική, όπως η σελίδα La Argentina Graffitera [es] στην οποία μπορούμε να βρούμε εικόνες και πληροφορίες και όπου οι χρήστες παροτρύνονται να μοιραστούν φωτογραφίες αστικής τέχνης από την Αργεντινή. | Sa Facebook matatagpuan ang ilang mga pahina patungkol sa sining panglungsod na makikita sa Latinong Amerika, gaya ng La Argentina Graffitera [es], kung saan nakalagay ang mga larawan at impormasyon patungkol sa kontemporaryong sining sa bansang Arhentina, at hinihikayat ang mga tao na maglagay ng mas maraming litrato. |
33 | Το blog Muro Rebelde [es] (“Επαναστατικός τοίχος”) του συνεργάτη του Global Voices Pablo Andrés Rivero ενημερώνεται συχνά με βίντεο και εικόνες αστικής τέχνης. | Sa blog na Muro Rebelde [es] (“Rebeldeng Pader”), isang proyekto ni Pablo Andrés Rivero [en] na tumutulong din sa Global Voices, makikita ang mga bidyo at litrato ng naturang sining. |
34 | Ο Πάμπλο δημοσιεύει [es] το παρακάτω βίντεο με έργα των Αργεντινών καλλιτεχνών Brenda και Maria Eugenia, που “στόχο τους έχουν να αφήσουν ένα οικολογικό αποτύπωμα και πολύ χρώμα στους εγκαταλελειμμένους χώρους.” | Sa susunod na bidyo, makikilala niyo sila Brenda at Maria Eugenia [es], dalawang alagad ng sining sa Arhentina, at ang kanilang mga likhang “naglalayong mag-iwan ng marka sa kalikasan at ng maraming kulay sa mga napabayaang espasyo.” |
35 | Σε άλλο post [es], ο Πάμπλο δημοσιεύει ένα βίντεο για την καλλιτέχνη από το Εκουαδόρ Carla Sanchez, γνωστή και ως Budoka: | Ibinahagi din ni Pablo ang mga gawa ng Ecuadorian na si Carla Sanchez [es], o mas kilala bilang si Budoka: |
36 | Μπορείτε να δείτε τη δουλειά της Budoka στον ιστότοπό της, το Flickr ή το Facebook. | Maaari mong sundan ang mga pinagkakaabalahan ni Budoka sa kanyang website, sa Flickr o sa Facebook [en]. |
37 | Τέλος, το blog Muro Rebelde παρουσιάζει [es] τη δουλειά του Oz Montanía από την Παραγουάη, ο οποίος δούλεψε με άλλους καλλιτέχνες γκράφιτι για να φτιάξουν ένα γκράφιτι προς τιμή του συγγραφέα Augusto Roa Bastos: | Tampok din sa Muro Rebelde ang mga likha [es] ng Paraguayan na si Oz Montanía [en], na nakipagtulungan sa iba pang gumagawa ng graffiti upang makabuo ng natatanging mural para sa manunulat na si Augusto Roa Bastos [en]: |
38 | Γκράφιτι προς τιμή του συγγραφέα Augusto Roa Bastos. | Mural para kay Augusto Roa Bastos. |
39 | Φωτογραφία από το http://www.dementesx.com/ (CC BY-NC-SA 3.0) | Litrato mula sa http://www.dementesx.com/ (CC BY-NC-SA 3.0) |