# | ell | hun |
---|
1 | Χονγκ Κονγκ: Εκπαίδευση ίσον πλύση εγκεφάλου | Hongkong: Agymosás az oktatásban |
2 | Το Υπουργείο Παιδείας του Χονγκ Κονγκ σχεδιάζει να κάνει υποχρεωτική για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης την πατριωτική εκπαίδευση [en]. | [Az eredeti írás 2011. május 12-én jelent meg.] A Hongkongi Oktatási Hivatal a hazafias oktatás [en] kötelezővé tételét tervezi az általános- és középiskolákban. |
3 | Στόχος του Ηθικού και Εθνικού Προγράμματος Μαθημάτων [en] είναι να οικοδομήσει την “εθνική αρμονία, ταυτότητα και ενότητα ανάμεσα στα άτομα”, να βοηθήσει τους μαθητές να “αναπτύξουν την αίσθηση ότι ανήκουν σε μια πατρίδα”, να “υποστηρίζουν εθνικές αθλητικές ομάδες” και να “εκτιμούν την κινεζική κουλτούρα”. | Az Erkölcsi és Hazafias Oktatási Tanterv [hk] célja az egyének közötti „nemzeti harmónia, identitás és egység” megteremtése, a diákok segítése a „szülőföldhöz tartozás érzésének fejlesztésében”, „a nemzeti válogatottnak szurkolásban”, illetve „a kínai kultúra tiszteletében”. |
4 | Το σχέδιο, ωστόσο, σκόρπισε φόβους στην κοινωνία για πολιτική πλύση εγκεφάλου. | A terv ugyanakkor a társadalomban félelmet váltott ki, politikai agymosástól tartanak. |
5 | “Η πλύση εγκεφάλου αποτελεί κοινή πρακτική” | „Az agymosás általános gyakorlat” |
6 | Μαθητές στο Χονγκ Κονγκ. | Hongkongi iskolások. |
7 | Φωτογραφία από το χρήστη του Flickr wok (CC BY-NC-ND 2.0). | Wok Flickr felhasználó képe (CC BY-NC-ND 2.0). |
8 | Σαν μια προφητική αυτο-επιβεβαίωση, o Διευθυντής του Τμήματος Δημόσιας Εικόνας, Πολιτισμού και Αθλητισμού στο Γραφείο Διασύνδεσης της Κυβέρνησης του Χονγκ Κονγκ, Hao Tie-chuan, έγραψε στο micro-blog Sina στις 8 Μαΐου 2011 ότι η “πλύση εγκεφάλου” αποτελεί κοινή πρακτική στα δυτικά εκπαιδευτικά συστήματα (Σημείωση: την ημέρα που γράφτηκε το αρθρο, η συντάκτρια βρήκε διαγραμμένο το μήνυμα, εδώ ένα αντίγραφο [zh]): | Mintha ez egy önbeteljesítő jóslat lenne, Hao Tie-chuan, a hongkongi Központi Népi Kormány Kulturális és Sport Osztályának propagandaigazgatója azt írta a Sina mikroblogon 2011. május 8-án, hogy a nyugati oktatási rendszerekben az „agymosás” általános gyakorlat (Megj. : mára a bejegyzést törölték, itt található egy másolat [zh]): |
9 | Ορισμένοι λένε ότι η ηθική και εθνική διαπαιδαγώγηση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Χονγκ Κονγκ αποτελεί “πλύση εγκεφάλου”, αν ρίξουμε όμως μια ματιά στα εκπαιδευτικά συστήματα δυτικών χωρών όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, τέτοια “πλύση εγκεφάλου” αποτελεί ανάγκη και διεθνή κανόνα. | Egyesek azt mondják, hogy az erkölcsi és hazafias nevelés Hongkong általános- és középiskoláiban valójában „agymosás”. Ám ha egy pillantást vetünk a nyugati országok, mint pl. az USA vagy Franciaország oktatási rendszerére, az ilyen „agymosás” szükségesnek tűnik és megfelel a nemzetközi normáknak. |
10 | Κάποιοι λένε ότι είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης στα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου, αλλά η κοινή πρακτική στη διεθνή κοινωνία είναι η καλλιέργεια κριτικού πνεύματος κατά την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, όχι στις χαμηλότερες βαθμίδες. | Van, aki azt állítja, hogy a kritikus gondolkodás fejlesztésére az elemiben és a középiskolában van szükség, de a bevett nemzetközi gyakorlat szerint az egyetemi oktatás feladata a társadalomban a kritikus tudatosság fejlesztése, és nem az általános- és középiskolások szintjén kell erre sort keríteni. |
11 | Κάποιοι λένε ότι η ηθική και εθνική διαπαιδαγώγηση δε θα ‘πρεπε να μαθαίνει στα σχολιαρόπαιδα να υπακούν στην κεντρική κυβέρνηση, αλλά κάτι τέτοιο θα εξυπηρετούσε το σκοπό του εθνικού συστήματος παιδείας; | Egyesek pedig azt mondják, hogy az erkölcsi és hazafias nevelésnek nem az a célja, hogy [az iskolai tanulók körében] a központi kormányzat iránti engedelmességre tanítson, de vajon az úgy még mindig a hazafias oktatás céljait szolgálná? |
12 | Απαντήσεις στη θεωρία περί “πλύσης εγκεφάλου” του Hao Tie-chuan | Válaszok Hao „agymosás” elméletére |
13 | Το σχόλιο του Hao Tie-chuan αναδημοσιεύτηκε εκτενώς στα παραδοσιακά ΜΜΕ, στο Facebook και άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης από την 9η Μαΐου κι έπειτα και πολλοί χρήστες του Διαδικτύου επισκέφθηκαν το micro-blog του ίδιου για να αφήσουν σχόλια, για να διαπιστώσουν στη συνέχεια ότι τα πιο επικριτικά είχαν διαγραφτεί. | Hao véleményéről széles körben hírt adott a fősodorhoz tartozó média, a Facebook és egyéb közösségi média platformok 2011. május 9-11. között. Sok netpolgár látogatta meg Hao mikroblogját, hogy kommenteljenek, ám azzal kellett szembesülniük, hogy a legkritikusabb megjegyzéseket törölték. |
14 | Πολλοί χρήστες επεσήμαναν ότι τους είχε μπλοκαριστεί ο σχολιασμός στο micro-blog του Hao, ακόμα και στη γράφουσα. | Számos netpolgár [köztük ezen sorok szerzője] jelezte, hogy számukra blokkolták Hai mikroblogjának kommentelését. |
15 | Παρακάτω ακολουθεί μια φωτογραφία της επιφάνειας εργασίας μου κατά την αποτυχημένη απόπειρα σχολιασμού στο “σχόλιο περί πλύσης εγκεφάλου” του Hao στις 11 Μαΐου 2011: | Alább egy képernyőfelvétel arról, ahogyan a Hao „agymosási megjegyzéséhez” fűzött kommentemet blokkolták 2011. május 11-én: |
16 | Παρόλ' αυτά, κατάφερα να περισώσω κάποια από τα σχόλια μέσω της αναζήτησης του ιστότοπου Sina (τα πιο επικριτικά δεν εμφανίζονταν στην αναζήτηση έπειτα από παρέμβαση διαχειριστή του Sina): | Viszont sikerült a hozzászólások egy részét lementenem a Sina keresőmotorja segítségével (a legkritikusabb kommentek keresését a Sina adminisztrátora azonban blokkolta): |
17 | Shi Xiaowen: Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το εκπαιδευτικό σύστημα μαθαίνει τους πολίτες να αγαπάνε τη χώρα τους, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν κριτική σκέψη. | Shi Xiaowen: Az Egyesült Királyságban arra oktatják a polgáraikat, hogy szeressék országukat, ugyanakkor fejlesztik a kritikus gondolkodásukat is. |
18 | Ο κόσμος αγαπάει τη χώρα του, αλλά δε θα υπερασπιζόταν ο,τιδήποτε έκανε η χώρα του. | Az emberek szeretik a hazájukat, de nem vennének védelmükbe mindent, amit az ország tesz. |
19 | Όταν ο κόσμος υφίσταται “πλύση εγκεφάλου” στο δημοτικό, το μυαλό θα έχει ήδη υποστεί βλάβη μέχρι την είσοδο στο πανεπιστήμιο. | Ha az emberek az általános iskolában elkezdik kapni az „agymosást”, mire az egyetemig eljutnak, az agyuk már sérült lesz. |
20 | Ακόμα κι ο ίδιος ο Χριστός δε θα μπορούσε να κάνει το θαύμα να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη σε ήδη κατεστραμμένους εγκεφάλους. | Még Jézus sem tudna csodát tenni, hogy a sérült agyakba kritikus gondolkodást varázsoljon. |
21 | Ο σκοπός της εθνικής παιδείας δεν είναι να διδάσκει τον κόσμο να υπακούει την κεντρική κυβέρνηση, ο κύριος Hao δε θα ‘πρεπε να εκθέτει τον κατεστραμμένο του εγκέφαλο με απώτερο σκοπό την καριέρα του. | A hazafias oktatásnak nem az a feladata, hogy a központi kormányzat iránti engedelmességre tanítson, Haónak fölösleges a sérült agyát mutogatnia a karrierje érdekében. |
22 | Johnson : Τυπικές κουβέντες άγνοιας. | Johnson: Tipikus tudatlan beszéd. |
23 | Αν είσαι νοήμων, είσαι περισσότερο ένοχος. | Ha értelmes ember vagy, akkor még inkább bűnös. |
24 | Οι δυτικές κοινωνίες έχουν και εθνική και ατομική εκπαίδευση. | A nyugati társadalmakban van állampolgári és hazafias oktatás is. |
25 | Η επονομαζόμενη εθνική εκπαίδευση είναι για την ανάπτυξη ενός αισθήματος ταύτισης με την ιστορία και το σύνταγμα της χώρας, που περιορίζει τη δύναμη όσων έχουν εκλεγεί στην κυβέρνηση. | Az úgynevezett hazafias oktatás célja az ország történelmével és alkotmányával való azonosulás érzésének kialakítása, ami korlátozza a nép által választott kormány hatalmát. |
26 | Η συνείδηση αποτελεί τμήμα της ανθρώπινης φύσης και η ατομική εκπαίδευση μας μαθαίνει πώς να συμπεριφερόμαστε μέσα σε μια κοινωνία. | A lelkiismeret az emberi természet része és az állampolgári oktatás arra való, hogy megtanítson viselkedni a társadalomban. |
27 | Musician Stanley: Ο Hao Tie-chuan από το Τμήμα Προπαγάνδας του Γραφείου Διασύνδεσης πρόσφατα ανέφερε στο micro-blog του ότι ο σκοπός της ηθικής και εθνικής διαπαιδαγώγησης στο Χονγκ Κονγκ είναι η πλύση εγκεφάλου των μαθητών και η κατασκευή πολιτών που θα υπακούν το Κομουνιστικό Κόμμα Κίνας. | Zenész Stanley: Hao Tie-chuan az Egyesített Kapcsolati Hivatal propagandaosztályáról azt írta mikroblogjában, hogy Hongkongban az erkölcsi és hazafias oktatás célja a diákok agymosása és a Kínai Kommunista Pártnak engedelmeskedő állampolgárok faragása. |
28 | “Αν η ηθική και εθνική διαπαιδαγώγηση δε μαθαίνει στα σχολιαρόπαιδα να υπακούν στην κεντρική κυβέρνηση, κάτι τέτοιο θα εξυπηρετούσε το σκοπό του εθνικού συστήματος παιδείας;” - ένας νομοθέτης από το Χονγκ Κονγκ ανέφερε ότι τέτοιες κουβέντες είναι επίφοβες… χαχα, τον βρίσκω πολύ άδολο, πολύ χαριτωμένο αυτόν τον διευθυντή προπαγάνδας! | „Egyesek azt mondják, hogy az erkölcsi és hazafias nevelésnek nem az a célja, hogy [az iskolai tanulók körében] a központi kormányzat iránti engedelmességre tanítson, de vajon az úgy még mindig a hazafias oktatás céljait szolgálná?” - egy hongkongi törvényhozó mondta, hogy az ilyen beszéd félelmetes… Haha, ez a propagandaigazgató túl őszinte volt, nagyon helyes! CLPRO: Neked van lelkiismereted??? |
29 | CLPRO:Έχεις συνείδηση;;!! | Meg akarod őrjíteni az embereket? |
30 | Θέλεις να τρελάνεις τον κόσμο; Ο κόσμος θα ‘πρεπε να αγαπάει τη χώρα του επειδή το νιώθει μέσ' απ' την καρδιά του, χρειάζεται να κάνεις κάτι τέτοιο; Ο λόγος που οι Γάλλοι αγαπάνε τη χώρα τους είναι λόγω των αξιών τους: ελευθερία, ισότητα και αδελφότητα. | Az embereknek szívből kell szeretniük hazájukat, neked ezt szükségből kell tenned? A francia emberek az értékei miatt szeretik hazájukat: szabadság, egyenlőség, testvériség. |
31 | Ο λόγος που οι Αμερικανοί αγαπάνε τη χώρα τους είναι λόγω της αγάπης τους για ελευθερία και πολυμορφία. | Az amerikaiak a szabadság és a sokszínűség szeretete miatt. |
32 | Ο λόγος που οι Κινέζοι δεν αγαπάνε τη χώρα τους είναι λόγω του διεφθαρμένου πολιτικού συστήματος, της αποτυχημένης εκπαίδευσης και της γραφειοκρατίας. | Amiért viszont a kínaiak nem szeretik a hazájukat, az a korrupt politikai rendszer, az oktatás és a bürokrácia kudarcai. |
33 | Ξυπνάτε! | Ébresztő! |
34 | Μια αληθινά ισχυρή χώρα δε χρειάζεται την εθνική παιδεία για να κάνει τους πολίτες της περήφανους για την πατρίδα. Πλύση εγκεφάλου των παιδιών; Πώς; | Egy valóban erős országnak nem kell hazafias oktatás ahhoz, hogy a polgárok büszkék legyenek hazájukra. |
35 | Αρκετά με το φροϋδικό ολίσθημα του Hao. | Hogyan mossuk át a gyerekek agyát? |
36 | Τι ακριβώς περιλαμβάνει το πρόγραμμα μαθημάτων που θα εφαρμοστεί στο Χονγκ Κονγκ; Ο Sam Ng μελέτησε το βούλευμα και εξήγησε τη διαδικασία πλύσης εγκεφάλου [zh]: | Ennyit Hao freudi elszólásáról, de mi az a tanterv, amit be akarnak vezetni Hongkongban? Sam Ng tanulmányozta a dokumentumot és leírta az agymosási folyamatot [zh]: |
37 | Στην παιδαγωγική ενότητα “Επευφημώντας τις εθνικές αθλητικές ομάδες”, στους μαθητές ζητήθηκε να θυμηθούν τη σκηνή όταν η Κινεζική Ολυμπιακή ομάδα βραβεύτηκε υπό την υπόκρουση του εθνικού ύμνου. | A „szurkolás a válogatottnak” pedagógiájában a tanulókat arra kérik, hogy nézzék meg azt a jelenetet, amikor a kínai olimpiai válogatott díjat vesz át a dobogón a nemzeti himnusz zenei aláfestése mellett. |
38 | Ο/H δάσκαλος/α ρωτούσε τους μαθητές για τα συναισθήματά τους. | A tanár arra kéri a diákokat, hogy beszéljenek az érzéseikről. |
39 | Μια σημείωση στην παιδαγωγική ενότητα αναφέρει: “Αν οι δάσκαλοι παρατηρήσετε ότι οι μαθητές δεν έχουν ισχυρά αισθήματα για το έθνος, μην τους ασκήσετε κριτική, αποδεχτείτε τη συμπεριφορά τους, αλλά ζητήστε τους να ξανασκεφτούν την αντίδρασή τους.” | Egy pedagógiai jegyzet a következőt mondja: „Ha a tanár azt veszi észre, hogy a diákok érzése a haza iránt nem elég erős, ne kritizálja őket, fogadja el a viselkedésüket, de kérje meg őket, hogy gondolkodjanak el a reakciójukon.” Hogyan? |
40 | Πώς να το ξανασκεφτούν; Να μετανοήσουν ενώπιον ενός τοίχου σαν βουδιστές μοναχοί; Ή να γράψουν δήλωση μετάνοιας; | Bánják meg bűneiket egy fal előtt, mint a buddhista szerzetesek? Vagy írjanak bocsánatkérő jelentést? |
41 | Άλλο παράδειγμα αποτελεί η παιδαγωγική ενότητα “Μαθαίνω να τραγουδώ τον εθνικό ύμνο”. | Egy másik példa a „tanuljuk meg elénekelni a nemzeti himnuszt” pedagógiája. |
42 | Αφού ακούσουν και τραγουδήσουν δυνατά τον εθνικό ύμνο, ο/η δάσκαλος/α λέει σε κάποιον από τους μαθητές: “Παρακαλώ σήκω πάνω και πες δυνατά δυο από τα κυρίαρχα ιδεώδη του έθνους. ” κι έπειτα: “Παρακαλώ φώναξε δυνατά: “Είμαι περήφανος/η που είμαι Κινέζος/α”. | A himnusz meghallgatása és hangos eléneklése után a tanárnak meg kell kérnie a diákokat: „Kérem álljatok fel és mondjátok ki hangosan a két hazafias vezérelvet!”, majd: „Mondjátok hangosan: örülök, hogy kínai vagyok!”. |
43 | Το πρόγραμμα διδακτέας ύλης ζητά συνεχώς από τους μαθητές να φωνάζουν δυνατά. | A tanterv folyamatosan azt kéri, hogy a diákok hangosan beszéljenek. |
44 | Ο Kursk από τον ιστότοπο inmediahk.net επίσης υπογραμμίζει [zh] ότι τα πάντα κρύβονται στη λεπτομέρεια και προσκαλεί τους αναγνώστες να κοιτάξουν πιο προσεκτικά το πρόγραμμα διδακτέας ύλης. | Kursk az inmediahk.nettől szintén hangsúlyozza [zh], hogy az ördög a részletekben van és arra kéri az olvasót, hogy alaposan tanulmányozza át a tantervet. |
45 | Για παράδειγμα, αν και οι μαθητές δε χρειάζεται να δώσουν εξετάσεις, περνούν από μια σειρά αξιολογήσεων: | Például: igaz, hogy a diákok nem tesznek vizsgát, de át kell esniük egy sor értékelésen: |
46 | Το πρόγραμμα διδακτέας ύλης εισάγει ένα πλάνο αξιολόγησης: οι γονείς πρέπει να αξιολογούν τα παιδιά τους και οι μαθητές θα πρέπει να αξιολογούν αλλήλους. | A tanterv indítványoz egy értékelési formát: a szülőknek kell értékelni gyermeküket, illetve a gyerekeknek egymást. |
47 | Η φόρμα αξιολόγησης είναι ουσιαστικά μια διαβαθμισμένη κλίμακα. | Az értékelőlap egy értékelő skálát tartalmaz. |
48 | Όπως σωστά τα λέει ο Kursk, είναι αδύνατον να αξιολογηθούν τα συναισθήματα ενός ατόμου, ωστόσο παράπλευρο αποτέλεσμα μιας τέτοιας αξιολόγησης μπορεί να είναι η αλληλοαστυνόμευση μεταξύ των μαθητών του σχολείου: | Ahogy Kursk jogosan rámutat, lehetetlen egy ember érzéseit és indulatait értékelni, így az ilyen felmérés mellékhatása az lehet, hogy az iskolás gyerekeket kölcsönös rendszabályozásra késztetheti: |
49 | Η αλληλοαξιολόγηση μπορεί να εμφανίσει ένα άλλο πρόβλημα: την αλληλοεπιτήρηση μεταξύ των μαθητών. | A kölcsönös értékelés előhozhat egy másik problémát is: hogy a diákok megfigyelik egymást. |
50 | Μπορεί να είναι λίγο τραβηγμένο κάτι τέτοιο. Ωστόσο, στην ηπειρωτική Κίνα είναι αρκετά σύνηθες μαθητές να αναφέρουν ο ένας τον άλλο για τη λανθασμένη [πολιτική] τους συμπεριφορά. | Ez pedig egy kissé túllőhet a célon, bár Kína kontinentális részén gyakori, hogy a diákok jelentik egymás rossz [politikai] viselkedését. |
51 | Αν στη φόρμα αξιολόγησης υπάρχουν κριτήρια όπως “κατανόηση και υποστήριξη της χώρας” ή “προστασία της κυριότητας των εθνικών εδαφών”, η αλληλοαξιολόγηση μπορεί να καταλήξει σε αλληλοαστυνόμευση. | Ha az értékelési lapon ilyen választási lehetőségek vannak, hogy „megérti és támogatja a hazáját”, „megvédi hazája területi szuverenitását”, a kölcsönös értékelés kölcsönös rendszabályozássá válik. |
52 | Μάχη με το κράτος-παιδαγωγό | Harc az állami oktatóval |
53 | Είναι αναπόφευκτο πως η κινεζική κυβέρνηση θα επιβάλει μηχανισμούς “πλύσης εγκεφάλου” στο εκπαιδευτικό σύστημα και τα παραδοσιακά ΜΜΕ του Χονγκ Κονγκ. | Elkerülhetetlen, hogy Kína kormánya ráerőltesse „agymosó” módszereit Hongkong oktatási rendszerére és a fősodorhoz tartozó médiára. |
54 | Στον ιστότοπο inmediahk.net, ο Tommyjonk ωθεί τους πολίτες να προετοιμαστούν για ιδεολογικό πόλεμο [zh], μνημονεύοντας τα λόγια του ντόπιου διανοούμενου Ma Kokming για το ρόλο των “οργανικών διανοούμενων”: | Az inmediahk.neten Tommyjonk egy helyi értelmiségi, Ma Kokming az organikus értelmiség szerepéről szóló beszédének idézésével sürgeti az állampolgárokat, hogy készüljenek fel az ideológiai harcra [zh]: |
55 | O Γκράμσι πιστεύει πως η κρατική μηχανή σε μια καπιταλιστική χώρα παίζει το ρόλο του “Κράτους-Εκπαιδευτή”. | Gramsci szerint az állami gépezet egy kapitalista országban az „Állami Oktató” szerepét játssza. A szocialista forradalom megindításához ellen kell állnunk az uralkodó kapitalista ideológiának. |
56 | Για να ξεκινήσουμε τη σοσιαλιστική επανάσταση, πρέπει να αντισταθούμε στην κυρίαρχη καπιταλιστική ιδεολογία. Το βάρος πέφτει στους ώμους των “οργανικών διανοούμενων”. | Ennek a küldetésnek a végrehajtása az organikus értelmiség [egy-egy társadalmi osztály által kitermelt, az adott osztály érdekeit tudatosító saját értelmiség] feladata. |
57 | Οι οργανικοί διανοούμενοι του Γκράμσι δεν είναι ακαδημαϊκοί που κρύβονται μέσα σε γυάλινους πύργους, αλλά άνθρωποι που ασπάζονται το διάλογο με κοινωνικά κινήματα. | Gramsci organikus értelmiségijei nem elefántcsonttoronyba bújó akadémikusok, hanem olyan emberek, akik párbeszédet folytatnak a társadalmi mozgalmakkal. |
58 | Στον τομέα της εκπαίδευσης, έχουμε ικανό αριθμό προοδευτικών οργανικών διανοουμένων. | Az oktatási szektorban jelentős számú haladó szellemiségű organikus értelmiségink van. |
59 | Αν η κεντρική κυβέρνηση και η κυβέρνηση της ΕΔΠ (Ειδικής Διοικητικής Περιοχής) του Χονγκ Κονγκ καταστήσουν υποχρεωτική την ηθική και εθνική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία, θα πρέπει να δικτυωθούμε με όλες τις προοδευτικές δυνάμεις για να πολεμήσουμε ενάντια στον κρατικό μηχανισμό!!! | Ha a központi kormány és a különleges adminisztratív övezet kormányzata kötelezővé teszi az erkölcsi és hazafias oktatást az iskolákban, nekünk össze kell fognunk az összes progresszív erővel, hogy megvívjuk a harcot az állami gépezettel szemben! |