# | ell | spa |
---|
1 | Δέκα τρόποι χρήσης της Wikipedia για εκπαιδευτικούς | Diez usos de Wikipedia para docentes |
2 | Αυτή η δημοσίευση αναρτήθηκε αρχικά στον ιστότοπο Jisc Inform. | Este post se publicó por primera vez en el sitio Jisc Inform [en]. |
3 | Η Wikipedia υποτίθεται ότι αποτελεί σημείο έναρξης και όχι τελική πηγή γνώσης. | Wikipedia debe concebirse como un punto de partida, no como meta final de conocimiento. |
4 | Βρίσκεται διαρκώς σε ημιτελή κατάσταση και εξελίσσεται, με διαρκείς επίσημες και ανεπίσημες αξιολογήσεις. | Se encuentra permanentemente incompleta y en evolución, bajo continuas revisiones tanto formales como informales. |
5 | Εμπλεκόμενοι σε μια τέτοια διαδικασία, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν τα πεδία της κριτικής ανάγνωσης, της εξοικείωσης με τα ψηφιακά μέσα καθώς και βαθιά γνωσιακά ερωτήματα. | Ahondando en este proceso, los estudiantes pueden desarrollar la interpretación crítica, mejorar sus conocimientos digitales y profundizar en las distintas materias del conocimiento. |
6 | Ο Δρ. Martin Poulter, πρεσβευτής του Jisc Wikimedia, μας δίνει τις δικές του δέκα καλύτερες συμβουλές για εκπαιδευτικούς που χρησιμοποιούν τη Wikipedia… | El Dr. Martin Poulter, embajador de Jisc Wikimedia, nos ofrece sus diez mejores ideas para el uso de Wikipedia por los educadores: |
7 | 1. Συζήτηση και αξιολόγηση Η συζήτηση είναι κεντρικό σημείο της Wikipedia. | 1. Debate y revisión. El debate es fundamental para Wikipedia. |
8 | Κάντε κλικ στο “Talk” στην κορυφή ενός άρθρου για να δείτε συζητήσεις, ορισμένες φορές αρκετά εκτενείς, σχετικά με τα προβλήματα του άρθρου και προτάσεις για τη βελτίωσή του. | Haz clic en “Discusión” en la parte superior de un artículo para ver el debate, a veces bastante extenso, sobre asuntos relacionados con el artículo y sobre cómo puede ser mejorado. |
9 | Στο σύνδεσμο αυτό προβάλλεται επίσης ο βαθμός ποιότητας [en] με τον οποίο έχουν βαθμολογήσει οι Βικιπαιδιστές το άρθρο. | En este enlace se muestra la evaluación de calidad [en]* que los wikipedistas han atribuido al artículo. |
10 | Αυτές οι επίσημες και ανεπίσημες αξιολογήσεις αποτελούν ευκαιρία για την προώθηση της κριτικής ανάγνωσης: αναπτύσσουν στους μαθητές τη συνήθεια της ανάγνωσης των συζητήσεων και την αξιολόγηση με δικά τους σχόλια. | Estas revisiones formales e informales constituyen una oportunidad para desarrollar la lectura crítica: habituar a los estudiantes a leer estos debates y a intervenir con sus propias aportaciones. 2. Analizar las normas. |
11 | | Wikipedia exige fidelidad a las palabras y a los hechos, así como referencias a fuentes públicas y fiables, independientemente del argumento sobre el que se escriba. |
12 | 2. Ανάλυση των πολιτικών και των κατευθυντήριων γραμμών Η Wikipedia απαιτεί πρωτότυπες καταγραφές στοιχείων με παράθεση σε αξιόπιστη, δημοσιευμένη πηγή, η οποία είναι ανεξάρτητη από το αντικείμενο του λήμματος. | Cualquier aspecto de esta definición puede ser objeto de análisis y discusión en clase: ¿Por qué muchas fuentes no son “fiables”? ¿Qué hace que un artículo sea “neutral”? |
13 | Στα φόρουμ συζητήσεων μπορούν να τεθούν ως θέματα συζήτησης και έρευνας όλες οι πτυχές αυτού του ορισμού: γιατί υπάρχουν πολλές «μη αξιόπιστες» πηγές; Γιατί να μην γίνεται απλά να κάνουμε αντιγραφή και επικόλληση από άλλες ιστοσελίδες; Αυτές οι ερωτήσεις μπορούν να πλαισιώνουν μία συζήτηση αναφορικά με την γενική γνώση σχετικά με την πληροφορία ή αναφορικά με το πώς εφαρμόζονται οι ακαδημαϊκές αρχές σε κάθε θέμα. | ¿Por qué no basta con copiar el texto de otros sitios? Estas cuestiones pueden encuadrar un debate sobre el conocimiento general de la información o sobre cómo se aplican los principios académicos a una materia de conocimiento. |
14 | Οι πολιτικές και οι κατευθυντήριες γραμμές της εγκυκλοπαίδειας [en] συνιστούν ενδεχομένως το σημείο εκκίνησης. | Las políticas y convenciones de la enciclopedia constituyen potencialmente un punto de partida. |
15 | Διαβάζοντας την περίληψη της κάθε πολιτικής, δίνεται η δυνατότητα να θέσεις το ερώτημα τί προσπαθεί να αποτρέψει η συγκεκριμένη πολιτική και πώς βοηθάει την ιστοσελίδα να εκπληρώσει στον στόχο της, που είναι να συνοψίζει τις γνώσεις του κόσμου. | Al leer el resumen de la norma, se puede preguntar qué es lo que esa norma intenta evitar y cómo contribuye a la finalidad del sitio, de condensar todo el conocimiento humano. 3. Explora más allá de tu idioma. |
16 | 3. Άρθρα σε πολλές γλώσσες Στην Wikipedia υπάρχουν άρθρα που είναι διαθέσιμα σε περισσότερες από 280 γλώσσες συνολικά. Αυτή η μεγάλη γλωσσική ποικιλία είναι σαν ένα παράθυρο στον πολιτιστικό και γλωσσολογικό πλούτο. | Existen más de 280 versiones de Wikipedia en otros idiomas y las diferencias entre ellas constituyen una ventana hacia la diversidad cultural y lingüística. |
17 | H Ruth Page [en] του Πανεπιστημίου του Λέστερ έχει χρησιμοποιήσει την αγγλική και ιταλική έκδοση του άρθρου για την δολοφονία του Meredith Kercher [en] με σκοπό να αναδείξει ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάποιος, όταν γράφει άρθρα αμφιλεγόμενου χαρακτήρα. | Ruth Page [en], de la Universidad de Leicester ha usado las versiones inglesa e italiana de los artículos sobre la muerte de Meredith Karcher [en] para explicar los desafíos que deben afrontarse al escribir acerca de temas controvertidos. |
18 | Οι διαθέσιμες γλωσσικές εκδόσεις του κάθε άρθρου εμφανίζονται στην κάτω αριστερή στήλη (ισχύει όταν το άρθρο ανοίγεται σε επιφάνεια εργασίας). | En la parte inferior izquierda de la pantalla se encuentran los enlaces a las versiones en otros idiomas de cada artículo. |
19 | H Manypedia [en] είναι ένα εργαλείο σύγκρισης των διαφορετικών γλωσσικών εκδοχών που έχει ένα άρθρο. | Manypedia [en] es un instrumento que compara las versiones de un mismo artículo en distintos idiomas. |
20 | 4. «Κάτω από το χαλί» Μία wiki σώζει όλες τις αλλαγές στις οποίες υποβλήθηκε. | 4. Mira bajo el capó. Una wiki conserva todos los cambios realizados en ella. |
21 | Στην επιλογή «Ιστορικό» μπορεί κάποιος να δει όλες τις προηγούμενες εκδοχές ενός άρθρου και τις διαφορές μεταξύ τους. | Con el botón “Ver el historial” se pueden ver todas las versiones de un artículo y las diferencias existentes entre ellas. |
22 | Η με τον καιρό εξέλιξη ενός αμφιλεγόμενου άρθρου δείχνει ποια είναι τα βήματα που ακολουθούνται, ούτως ώστε να φτιαχτεί η δομή, οι πηγές και η διατύπωση. | La evolución de un artículo controvertido a través del tiempo puede mostrar cómo diversos proyectos compiten para establecer la estructura, las fuentes y el estilo. |
23 | Στο ιστορικό ενός άρθρου μπορεί να βρει κανείς το πότε ένα άρθρο έτυχε θύμα βανδαλισμού και πόσος καιρός χρειάστηκε για να διορθωθεί. | La historia del artículo también muestra cuándo el artículo ha sido objeto de vandalismo y cuánto se ha tardado en arreglarlo. |
24 | Αυτός είναι ένας τρόπος οι μαθητές να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν τα άρθρα της Wikipedia ως υλικό συζήτησης, που είναι σε συνεχή εξέλιξη, και όχι ως άρθρα που δεν σηκώνουν άλλη βελτίωση και θεωρούνται τελειωτικά. | Es una forma de hacer que los estudiantes conciban las entradas de Wikipedia como materia de discusión, en continuo desarrollo, y no como artículos inalterables o definitivos. |
25 | Αν ένας μαθητής αλλάξει ένα άρθρο, μπορεί κάποιος να μπει στο ιστορικό και να συγκρίνει το άρθρο πριν και μετά την τροποποίηση. | Si un alumno mejora una entrada, se puede usar el historial de ese artículo para establecer una comparación entre el antes y el después de su participación. |
26 | Το ιστορικό έχει επίσης συνδέσμους που δίνουν πρόσβαση στα άτομα που συνεισέφεραν για το κάθε άρθρο, αλλά ακόμη για τον αριθμό επισκεπτών που είχε την κάθε μέρα. | El historial del artículo también contiene enlaces que muestran quién ha contribuido en él y cuántas personas lo han leído cada día. |
27 | 5. Πέρα από την Wikipedia Η Wikipedia είναι μόνο μία από τις έντεκα δωρεάν και επαναχρησιμοποιήσιμες ιστοσελίδες που δίνουν τη δυνατότητα εξεύρεσης υλικού αναφοράς και πρόσβαση σε ιστότοπους εκπαιδευτικού χαρακτήρα. | 5. Mira más allá de Wikipedia. Wikipedia es sólo uno de los once sitios gratuitos y reutilizables en los que buscar materiales de referencia y enlaces educativos. |
28 | Η οικογένεια Wikimedia περιλαμβάνει τη Βικιθήκη για τα κείμενα, τα Βικιβιβλία για τα βιβλία και την Wikidata για δεδομένα και στατιστικά στοιχεία. | La familia Wikimedia incluye las bibliotecas Wikisource para textos, Wikilibros para manuales y Wikidata para datos y estadísticas. |
29 | 6. Δημιουργία βιβλίων προσαρμοσμένα στις ανάγκες σας Όλες οι σελίδες της Wikimedia έχουν την υπηρεσία «Εκτύπωση/Εξαγωγή». | 6. Crea libros personalizados. Todas las páginas de los sitios Wikimedia tienen un enlace para “Imprimir/Exportar”. |
30 | Μία από τις δυνατότητες είναι η «Δημιουργία βιβλίου», στο οποίο συμπεριλαμβάνει κάποιος τα άρθρα που επιλέγει ο ίδιος. | Una de las opciones es la de “Crear un libro” seleccionando un grupo de artículos. |
31 | Αυτά μπορούν να εξαχθούν σε μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου, σε μορφή PDF είτε σε φυσικά βιβλία, με ένα μικρό κόστος, τα οποία μπορούν να εκτυπωθούν από εκδοτικούς οίκους, που αναλαμβάνουν την δημοσίευση. | Los resultados pueden exportarse en un formato de libro digital como PDF o, por un módico precio, como libros físicos de una editorial de publicaciones por encargo. |
32 | Ο Phil Wane, ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο Nottingham Trent, χρησιμοποιεί ένα εργαλείο [en] για να φτιάχνει βιβλία για τα μαθήματα του που διδάσκει για τα νέα μέσα. | Phil Wane, un académico de la Trent University de Nottingham, usa esta herramienta [en] para crear libros personalizados para sus cursos sobre los nuevos medios de comunicación. |
33 | 7. Κάντε την αλλαγή Ο συγγραφέας Martin Gardner έλεγε ότι, όταν ήθελε να αποκτήσει γνώσεις αναφορικά με ένα συγκεκριμένο θέμα, έγραφε βιβλίο γι' αυτό. | 7. Haz cambios. El autor Martin Gardner decía que cuando quería aprender una materia, escribía un libro sobre ella. |
34 | Η Wikipedia δίνει την δυνατότητα αυτή σε όποιον μαθητή ενδιαφέρεται: αν πραγματικά θέλεις να μάθεις περισσότερα σχετικά με ένα συγκεκριμένο θέμα, τότε δημιούργησε ή βελτίωσε ένα άρθρο της Wikipedia και μετά θα σου το αξιολογήσουν. | Wikipedia ofrece esa oportunidad a cualquier estudiante: si de verdad quieres aprender sobre un tema, crea o mejora el artículo de Wikipedia y deja que lo revisen. |
35 | Εκπαιδευτές οποιουδήποτε επιπέδου παροτρύνουν τους μαθητές τους να το κάνουν, κυρίως προπτυχιακούς φοιτητές που βρίσκονται στο τελευταίο έτος σπουδών τους ή μεταπτυχιακούς φοιτητές στο ξεκίνημα των σπουδών τους. | Docentes de todos los niveles educativos animan a sus alumnos a hacerlo, sobre todo a los estudiantes de último año de carrera o a los que inician estudios de posgrado. |
36 | Αυτά τα project απαιτούν ένα προσεκτικό σχεδιασμό, έτσι ώστε να συμβαδίζει αυτή η δραστηριότητα στην Wikipedia με τους στόχους του μαθήματος, αλλά και για να λαμβάνεται μια ενεργή υποστήριξη από τους ειδικούς. | Estos trabajos requieren una planificación muy cuidadosa, para integrar la actividad en la wiki con los objetivos del curso y para obtener un soporte activo por parte de los wikipedistas. |
37 | Η εκπαιδευτική πύλη της Wikimedia [en] δίνει συμβουλές, πηγές και προηγούμενες εργασίες. | El portal para educadores de Wikimedia [en] contiene consejos, recursos y estudios de casos. |
38 | 8. Wikimedia Commons Τα ψηφιακά μέσα που κοινοποιούνται μέσω του Wikimedia Commons [en] μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην Wikipedia αλλά και σε άλλες ιστοσελίδες, φτάνοντας σε ένα μαζικό κοινό. | 8. Wikimedia Commons. Los medios digitales compartidos a través de Wikimedia Commons [en] pueden incorporarse a Wikipedia y a otros sitios, consiguiendo una audiencia pública masiva. |
39 | Με την άδεια ελεύθερης χρήσης, η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων μπορεί να διαφυλάσσεται, αλλά επίσης δύναται αναφορά του ονόματος για οποιαδήποτε χρήση. | Con las licencias gratuitas, el propietario del copyright puede conservar la propiedad y determinar que en cualquier reutilización del material tenga que constar la atribución. |
40 | Μπορούν να χρησιμοποιηθούν οποιαδήποτε στοιχεία, από ένα ψηφίο ενός άρθρου μέχρι και ψηφιακά ιστορικά ντοκιμαντέρ. | Cualquier dato, desde una cifra en un artículo periodístico hasta documentos históricos digitalizados puede ser utilizado. |
41 | Επίσης υπάρχει και η δυνατότητα οι μαθητευόμενοι να φτιάχνουν διαγράμματα [en] που να απεικονίζουν άρθρα της Wikipedia. | Puede encargarse a los alumnos que creen diagramas para ilustrar artículos de Wikipedia [en]. 9. Pide ayuda. |
42 | 9. Βοήθεια Wikimedia δεν είναι μόνο μια σειρά από ιστοσελίδες αλλά μία σειρά από κοινότητες. | Wikimedia no es sólo un conjunto de sitios, sino también un conjunto de comunidades. |
43 | Πίσω από την οθόνη υπάρχουν αληθινοί άνθρωποι και πολλοί προσφέρονται για να βοηθήσουν. | Hay personas al otro lado de la pantalla y muchas de ellas están ansiosas por ayudar. |
44 | Μπορεί να είναι χρήσιμοι για να εξηγούν πώς να χειρίζεται κανείς τους συχνά μπερδεμένους κανόνες, τις διεπαφές και την κουλτούρα της Wikimedia. | Su ayuda puede ser útil para hacerse camino entre las, a menudo, complicadas normas, interfaces y cultura de Wikimedia. |
45 | Το Jisc και το Wikimedia UK φέρνουν σε επαφή τους εκπαιδευτές και τους ερευνητές [en] με τους κατάλληλους ειδικούς της Wikipedia. | Jisc y Wikimedia UK conectan educadores e investigadores [en] con los expertos de Wikipedia más adecuados. 10. Llévatelo y úsalo. |
46 | 10. Επιλογή και χρήση Όλα τα περιεχόμενα της Wikimedia (κείμενο, μέσα και λογισμικό) μπορούν να χρησιμοποιηθούν δωρεάν για οποιοδήποτε λόγο. | Todo el contenido de Wikimedia (texto, medios y software) puede utilizarse de forma gratuita para cualquier finalidad. |
47 | Απαιτείται η τήρηση των κανόνων, οι οποίοι συνήθως επεξηγούνται στο κάτω μέρος της σελίδας. | Hay que respetar las licencias, que suelen estar explicadas a pie de página. |
48 | Αυτό συνήθως σημαίνει να γίνεται επισήμανση του ιδιοκτήτη και της άδειας. | Esto significa normalmente, que hay que hacer constar de forma clara la atribución al propietario y el tipo de licencia. |
49 | Το Wikimedia Commons [en] έχει αυτή τη στιγμή 20 εκατομμύρια εικόνες, βίντεο κλιπ και αρχεία ήχου για εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς σκοπούς, στα οποία περιλαμβάνονται επίσης πολλά, τα οποία έχουνε κοινοποιηθεί από πολιτισμικές οργανώσεις ή περιοδικά ελεύθερης χρήσης. | Wikimedia Commons contiene actualmente 20 millones de imágenes, videoclips y archivos de audio, que tienen una finalidad educativa o de investigación y muchos son compartidos desde instituciones culturales o revistas de libre acceso. |
50 | Μπορείτε να ρίξετε μια ματιά σ' αυτές τις δέκα ανεπανάληπτες εικόνες από το Wikimedia Commons [en] του Nicola Yeeles [en]. | Echa un vistazo a estas diez imágenes extraordinarias de Wikimedia Commons [en], de Nicola Yeeles [en]. |
51 | | *N.T. Esta evaluación interna aún no está desarrollada para Wikipedia en español, pero sí existe una evaluación por parte de los usuarios. |