# | ell | srp |
---|
1 | Αφγανιστάν: Μαθητής λυκείου ανακαλύπτει μαθηματικό τύπο | Avganistan: Srednjoškolac otkrio matematičku formulu |
2 | Αν δεν έχετε συνηθίσει να ακούτε ιστορίες περί επιτευγμάτων στην εκπαίδευση από το Αφγανιστάν, να και κάτι καινούριο. | Ako niste navikli da čitate priče iz Avganistana o uspehu u obrazovanju, ova će Vas možda iznenaditi. |
3 | Στις 30 Ιουνίου 2012, το Κέντρο Επιστημών στην Καμπούλ ανακοίνωσε [en] ότι ο Khalilullah Yaqubi, μαθητής λυκείου από την περιφέρεια Γκαζνί, ανακάλυψε μόνος του έναν μαθηματικό τύπο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση “δευτεροβάθμιων εξισώσεων με έναν άγνωστο”. | Naime, 30. juna 2012. Centar za Nauku u Kabulu je objavio da je Khalilullah Yaqubi, učenik srednje škole iz pokrajine Ghazni, samostalno otkrio matematičku formulu koja se može koristiti za rešavanje ‘drugog stepena kvadratne jednačine s jednom nepoznatom'. |
4 | Ο Khalilullah είναι μαθητής της Α' τάξης του Λυκείου Al-Beruni στο Nawabad, στα περίχωρα της πόλης Γκαζνί. | Khalilullah je student jedanaestog razreda Al-Beruni Srednje Škole u Nawabad, na periferiji grada Ghazni. |
5 | Μιλώντας για το μαθηματικό τύπο, ο Khalilullah αναφέρει [en]: | Govoreći o formuli, Khalilullah kaže: |
6 | Δεν έχω δει τον τύπο αυτό σε κάποιο βιβλίο. | Ovu formulu nisam video ni u jednoj knjizi. |
7 | Ούτε χρησιμοποίησα κάποια πηγή ούτε “έκλεψα” μέσω Διαδικτύου. | Nisam koristio nikakav izvorni material, niti sam nešto prepisao sa interneta. |
8 | Είναι όλα δική μου προσπάθεια. | Ovo je sve rezultat mog rada. |
9 | Μέσω του τύπου αυτού μπορούμε να λύνουμε προβλήματα εξισώσεων με βαθμούς (sic). | Kroz ove formule možemo rešiti probleme stepana jednačina (sic). |
10 | Ορισμένοι χρήστες του Twitter καλωσόρισαν την είδηση αυτή ως ένδειξη βελτιώσεων στον εκπαιδευτικό τομέα στο Αφγανιστάν. | Neki Twitter korisnici su pozdravili vest kao znak poboljšanja u avganistanskom obrazovnom sektoru. |
11 | Ο χρήστης Mulex, για παράδειγμα, έγραψε [en]: | Mulex je, na primer tweetovao sledeće: |
12 | Ουάου! | Super! |
13 | Συναρπαστικά νέα από το Αφγανιστάν. | Interesantne vesti iz Avganistana. |
14 | Ένδειξη προόδου για το εκπαιδευτικό τους σύστημα. | Znak napretka u njihovom obrazovnom sistemu. |
15 | Ένας άλλος χρήστης του Twitter, ο Jasur Ashurov (“Πρώην νομάδας από την Κεντρική Ασία”) έγραψε [en]: | Drugi Twitter korisnik, Jasur Ashurov (‘naseljeni nomad iz srednje Azije'), je napisao: |
16 | Δεν ακούς πάντοτε θετικά νέα από το Αφγανιστάν. | Ne dobijate uvek pozitivne vesti iz #Avganistana. |
17 | Γι' αυτό είμαι τόσο χαρούμενος που το διάβασα αυτό. | Zato mi je bilo jako drago da pročitam ovu vest. |
18 | Παραφράζοντας έναν Ρώσο επιστήμονα και ποιητή (Μιχαήλ Λομονόσοφ), πρόσθεσε [ru]: | Parafrazirajući ruskog naučnika i pesnika, dodao je: |
19 | …η αφγανική γη μπορεί να γεννήσει και τους δικούς της Νεύτωνες και έξυπνους Πλάτωνες… | …avganistanska zemlja može izroditi svoje vlastite Newtone i pametne Platose… |
20 | Η επιτυχία του μαθητή ξεχωρίζει ιδιαίτερα από το γενικότερο δύσκολο περιβάλλον στο σχολικό τομέα στην περιφέρεια Γκαζνί. | Uspeh ovog studenta se posebno ističe zbog teške situacije s kojima se suočava školski sektor u pokrajini Ghazni. |
21 | Μέλη και οπαδοί των Ταλιμπάν είχαν κλείσει πολλά σχολεία στην περιφέρεια. | Članova i simpatizeri Talibana su zatvorili mnoge škole u ovoj pokrajini. |
22 | Πρόσφατα, ωστόσο, περίπου 400 κάτοικοι συνοικίας της επαρχίας αυτής στράφηκαν εναντίον [en] της ομάδας των φονταμενταλιστών και πέτυχαν την επαναλειτουργία των 81 από τα 83 σχολεία στην περιοχή. | Međutim, nedavno se oko 400 stanovnika jednog od okruga pokrajine okrenulo protiv fundamentalističkih grupa i uspelo ponovno da otvori 81 od 83 škola u ovoj oblasti. |
23 | Γενικά, έχουν υπάρξει βελτιώσεις στον εκπαιδευτικό τομέα του Αφγανιστάν από τότε που εκδιώχθηκαν οι Ταλιμπαν το 2001. | Sve u svemu, desila su se poboljšanja u sektoru obrazovanja u Avganistanu od smene talibana 2001. |
24 | Περίπου 5.000 σχολεία χτίστηκαν (pdf) σε όλη τη χώρα από τ0 2003 και μετά. | Oko 5000 škola je izgrađeno od 2003. |
25 | Ωστόσο, πολλά από αυτά στερούνται σύγχρονων εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων και παρατηρείται έλλειψη καταρτισμένων εκπαιδευτικών. | Ipak, mnoge od tih škola još uvek nemaju moderna nastavna sredstva i suočavaju se s nedostatkom kvalifikovanih nastavnika. |
26 | Παρόλ' αυτά, πολλά σχολεία θηλέων πρόσφατα δέχτηκαν επίθεση από φονταμενταλιστές, που αντιτίθενται στη μόρφωση των γυναικών στη χώρα. | Osim toga, mnoge škole za devojčice su nedavno bile napadnute od strane fundamentalista koji se protive obrazovanju žena. |
27 | Στη σελίδα Outlook Afghanistan, ο Dilawar Sherzai περιγράφει [en] το εκπαιδευτικό σύστημα στο Αφγανιστάν ως ακολούθως: | Na Outlook Afghanistan, Dilawar Sherzai ovako opisuje sistem obrazovanja u Avganistanu: |
28 | Η χώρα μας, το Αφγανιστάν, είναι μια από τις χώρες που δεν έχει δοθεί η κατάλληλη προσοχή στον εκπαιδευτικό τομέα. | Naša zemlja Avganistan je jedna od zemalja gde nije posvećena odgovarajuća pažnja sektoru obrazovanja. |
29 | Ένας από τους βασικούς λόγους αποτελεί η συνεχιζόμενη αστάθεια που κυριαρχεί στην κοινωνία. | Jedan od osnovnih razloga je stalna nestabilnost koja nadvladava društvo. |
30 | Οι πόλεμοι και οι διαμάχες - εθνικές, τοπικές και διεθνείς -, των οποίων αποτελεί θέατρο το Αφγανιστάν έχουν οδηγήσει σε ασφυξία τους κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς τομείς. | Ratovi i sukobi - nacionalni, regionalni i međunarodni - koji su koristili afganistansku zemlju kao svoju pozornicu su dovele do toga da razvoj u društvenim i obrazovnim područjima budu ugušeni u velikoj meri. |
31 | Ξεκινώντας από τη σοβιετική εισβολή του 1979, μπορούμε να απαριθμήσουμε χιλιάδες συμπλοκές και αναταραχές που εμποδίζουν την καθιέρωση ενός ικανοποιητικού εκπαιδευτικού συστήματος. | Počevši od sovjetske invazije 1979, može se primetiti bezbroj verbalnih sukoba i uznemiravanja koji otežavaju uspostavljanje zadovoljavajućeg obrazovnog sistema. |
32 | Τα προβλήματα, περισσότερο βασικά εκ φύσεως, είναι η επικέντρωση της προσοχής του κόσμου παρά το εκπαιδευτικό σύστημα. | Problemi, koji su više osnovni po svojoj prirodi, su bili glavno središte pažnje ljudi, umesto da je to bio obrazovni sistem. |
33 | Παρά όλες αυτές τις δυσκολίες, πολλοί Αφγανοί καταφέρνουν να μορφωθούν, πολλές φορές μάλιστα αυτοδίδακτοι. | Uprkos svim tim teškoćama, mnogi Afganistanci su uspeli u obrazovanju, a neki od njih su čak i samouki. |
34 | Το Δεκέμβριο του 2011, άλλος ένας κάτοικος του Γκαζνί, χωρίς κάποια ειδική εκπαίδευση ή εργαλεία, πέταξε [en] ένα αεροσκάφος που είχε κατασκευάσει από κομμάτια ενός παραδοσιακού ρίκσο (ποδήλατο-ταξί) και ενός μεταχειρισμένου οχήματος Toyota στον κήπο του. | U decembru 2011, još jedan talentovani stanovnik Ghaznija, bez ikakvog posebnog obučavanja ili alata, je poleteo avionom koji je izgradio u svom vrtu od delova rikše i polovnog Toyota automobila. |
35 | Στη δημοσίευση αυτή συνεισέφερε ο Alexander Sodiqov. | Alexander Sodiqov je doprineo ovam postu. |